Groen als gras

Groen als gras

Ik zit voor mijn werk tegenwoordig veel op de weg en het valt mij op dat er echt enorm grote percelen met enkel gras liggen in sommige klaverbladen. Maar er lopen geen koeien, schapen en er wordt ook geen voetbal, rugby of golf gespeeld. Maar waarom is het gras daar dan toch zo strak? Wat is daar het praktisch nut van?

Hier boven zie je het Prins Clausplein bij Den Haag. Ik wil dit graag vanaf heden omdopen tot het Prins Grasplein. Waarom is hier zoveel gras? In de lente en zomer is hier ook gras, geen bloemenzee ofzo. Waarom? Wie is daar bij gebaat? Is er misschien stiekem een boer die hier hooi- en kuilgras oogst? Dat zou ik een logische verklaring vinden. Die heeft bij de aanleg gezegd; ‘Prima als jullie hier een weg neerzetten in mijn weiland, maar dan wil ik wel gewoon door kunnen blijven boeren’. Lijkt mij dat dit niet het geval is.

Jullie hebben vast en zeker gezien dat er overal in de wereld bomen gepland worden. In Ethiopië is onlangs zelfs een wereldrecord aan bomen planten gebroken. Daar hebben ze in 1 dag maar liefst 220 miljoen bomen geplant! Nu hebben ze daar veel meer ruimte als dat wij hier hebben natuurlijk en veranderd ontbossing daar direct in woestijn, dus zullen ze het harder nodig hebben dan wij. Nadeel is alleen dat Co2 geen rekening houdt met grenzen en dat wij dus ook de rekening gaan betalen. Waarom gaan wij dan niet massaal bomen planten? Zoals ik al zei, hebben wij die ruimte niet die ze daar hebben. In Nederland is ieder schilfertje land al ingekaart. Alles heeft een vastgelegde functie en daar dienen we ons aan te houden. Je kan niet zomaar ergens in Nederland een miljoen bomen gaan planten. In de natuurgebieden is ruimte, maar dit gaat dikwijls ten koste van de diversiteit. Even een simpel voorbeeld: weidevogels broeden niet in de buurt van bomen. Daar kunnen immers kraaien of roofvogels in broeden en dat schaad de kansen op overleven. Maar waar gaan we dan bomen planten? In de steden wonen mensen die praktisch allergisch zijn voor bomen. Die vinden dat bomen schaduw ontnemen, rommel maken op straat met hun blaadjes en vruchten en dat ze het uitzicht ontnemen. Pff, deze mensen moeten ze onvrijwillig opgeven om lekker op de maan te gaan wonen. Daar heb je geen bomen, geen gras tussen de tegels en wordt het zicht nergens door ontnomen. Maar genoeg over dat soort mensen.
De stad is überhaupt geen plek voor veel bomen. Steden zijn angstig voor bomen. Dat kost geld in de vorm van onderhoud en zodra ze ouder worden, kunnen ze een gevaar gaan vormen. Afbrekende takken of zelfs omwaaiende bomen. Klinkt wel logisch wat de gemeente betreft. Maar ze halen dan ook weer veel fijnstof uit de lucht en het belangrijkste van allemaal; ze koelen de lucht. Is in zo’n hitte vasthoudende betonnen jungle wel een fijn iets. Dit is iets wat veel mensen zich niet beseffen. Bomen zorgen voor schaduw en maken het in de zomer, wanneer het 30+ graden is, het een stuk dragelijker. De universiteit van Wageningen heeft onderzocht dat 1 grote volgroeide boom qua koelend vermogen gelijk staat aan de kracht van 10 airco’s. En dan te bedenken dat het alleen nog maar warmer zal gaan worden de komende jaren. Dan zullen airco’s opeens verwelkomd worden ipv afgezeken vanwege hun zicht ontnemend vermogen.

In de natuurgebieden kan het niet, en in de stad is er amper ruimte voor. Dus denk ik, waarom niet langs de grote wegen. En dan niet direct aangrenzend aan de weg zelf. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden van vallende takken. Dat is logisch dat daar geen bomen moeten staan. Maar in klaverbladen en op- en afritten is ruimte zat. Waarom planten we daar geen bomen?
Meestal worden er in het westen van Nederland populieren geplant langs wegen. Nadeel met populieren is dat ze erg snel groeien en daardoor niet een hele lange levensduur hebben. Populieren worden tussen de 20 en 30 jaar meestal volledig vervangen, omdat ze anders omvallen en dat wil je niet hebben op een snelweg. Maar volgens mij zijn er nog veel meer boomsoorten om langs de snelweg te planten. Zelfs bomen die niet zo hoog worden. Die bij wijze van spreken de weg niet eens halen als ze omvallen. Ik noem even een sleedoorn, appel, meidoorn. Het zijn maar ideeën, maar dit zijn wel bomen die daar prima te planten zijn. Iedere boom is meegenomen. En als je het goed doet, hoef je er een flinke tijd niets aan te doen. Goed voor de centen en ook nog eens heel goed voor de ecologie. Allemaal broedgelegenheid voor allerhande vogels en woonruimte voor insecten.

Als de beheerder dan slim is, plant hij in het midden op een bepaalde afstand van de weg de bomen en maait hij 2x per jaar de groenstrook daaromheen. Dan kunnen daar geen bomen groeien en is er dus ook geen gevaar vormen. Ik zie alleen maar wins. Enige wat ik als tegen kan verzinnen is dat er tijdens het broedseizoen minder werkzaamheden plaats kunnen vinden langs de snelweg. Dat is het enige. Dit omdat vogels tijdens het broeden volgens de wet niet verstoord mogen worden.

Dus ik zeg Nederland, lekker bomen planten op dit soort plaatsen. En dan geen populieren of een laan van maar 1 soort boom. Nee, een lekker divers aanbod van verschillende inheemse boomsoorten. Daar help je de vogels mee, de insecten en vooral het klimaat. Ik zeg doen! Dat grasfalt overal schieten we niets mee op.


One thought on “Groen als gras

  1. Helemaal mee eens. Sterker nog: Je kunt ook helemaal niets doen. Komen die bomen en struiken vanzelf. Als je dan inderdaad alleen die strook maait, krijg je echte, ongerepte, niet door mensen bedachte natuur. Ik ben heel benieuwd.

Leave a Reply to O. van Tongeren Cancel reply

Your email address will not be published.